Ylläpito ja purku

Suosittelemme liittymän ylläpitoa, kun rakennuksessa ei ole enää tarvetta käyttää sähköä. Tällöin liittymällä säilyy valmius käyttää sähköä ja liittymissopimus on edelleen voimassa. Yleisesti ylläpitoon siirretään sähköliittymiä, joilla ei ole sähkön kulutusta pidemmällä aikajaksolla. Esimerkkinä on vanha talo, jonka käyttäminen tulevaisuudessa on avoinna ja sitä ei käytetä tällä hetkellä.

Sähköliittymä kannattaa puolestaan purkaa, jos millään liittymän rakennuksella tai käyttöpaikalla ei ole enää tarvetta käyttää sähköä. Harkitse liittymän purkua myös, jos tontille ei tulla rakentamaan mitään uutta myöskään uuden omistajan toimesta.

nainen pohtii vaihtoehtoja vaa'an kuva taustalla

Kenellä on oikeus tilata liittymän muutos?

Voit tilata liittymällesi siirron ylläpitoon tai pyytää liittymän purkamisen, jos omistat kiinteistön ja sen sähköliittymän. Jos liittymällä on useampi omistaja, tarvitsemme valtuutuksen kaikilta liittymän omistajilta.
Sähköliittymää ei voida laittaa ylläpitoon tai purkaa, jos jollakin liittymän käyttöpaikosta on voimassa oleva sähkösopimus jonkun muun kuin liittymän omistajan/omistajien nimissä (esimerkiksi vuokralainen).

Miten ylläpitoon siirtäminen tapahtuu?

Kun sähköliittymä siirretään ylläpitoon, tullaan sähkönsyöttö katkaisemaan ja sähkömittari poistetaan käyttöpaikalta. Käyttöpaikalla ei ole tämän jälkeen enää mahdollista käyttää sähköä, ennen kuin liittymä on otettu uudelleen käyttöön ja sähkömittari on palautettu käyttöpaikalle. Ylläpidosta tehdään erillinen verkkopalvelusopimus, jonka perusteella liittymän ylläpidosta veloitetaan kuukausimaksu. Tämä laskutetaan yhdellä laskulla kerran vuodessa. Kertamaksut sähkömittarin poistamiselle ja takaisinkytkennän sekä ylläpidon kuukausimaksun näet palveluhinnastostamme. Jos tarvitset sähköliittymää uudelleen, saat sen takaisin käyttöösi takaisinkytkentämaksun hinnalla. Saat siirrettyä sähköliittymäsi ylläpitoon soittamalla tekniseen asiakaspalveluumme 040 335 5555.

Kuinka sähköliittymä puretaan?

Kun sähköliittymä puretaan, katkaistaan sähkönsyöttö ja sähkömittari poistetaan käyttöpaikalta. Tarvittaessa puretaan myös sähköliittymää syöttävän sähköverkon osa. Liittymän purun yhteydessä katsotaan, onko liittymissopimuksella palautuskelpoisia liittymismaksuja. Mikäli palautuskelpoisia maksuja on, niin palautamme palautuskelpoisen osan, josta ensin vähennetään liittymän purkukulut. Purkukulut voivat enintään olla yhtä suuret kuin sähköliittymän palautuskelpoinen liittymismaksu. Perusmaksu ja kulutettu energia veloitetaan normaalisti mittarin poistoon saakka. Liittymän irtisanomisaika on yksi kuukausi.

Liittymän purkaminen aloitetaan, kun olet hyväksynyt irtisanomissopimuksen ja palauttanut sen meille allekirjoitettuna. Jos haluat ottaa liittymän uudelleen käyttöösi, tulee sinun tehdä uusi liittymissopimus kanssamme. Perimme uudesta sähköliittymästä kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisen liittymismaksun. Saat aloitettua sähköliittymäsi purkumisen soittamalla tekniseen asiakaspalveluumme 040 335 5555.

Tekninen asiakaspalvelu

Palvelunumero: 040 335 5555
tekninen.asiakaspalvelu@valkeakoski.fi
Ma-to 8-16 ja pe 8-15