Apua ja ohjeita

Kaapeleiden ja lämpöputkien sijaintitiedot

Kun teet kaivutöitä, varmista ettei kaivureitilläsi ole aiemmin asennettuja maakaapeleita tai muuta kunnallistekniikkaa. Kaapeleiden sijainnin selvittämiseksi sinun on tarvittaessa tilattava kaapelinäyttö. Tilaa Valkeakosken Energian verkon maakaapeleiden näyttöpalvelu numerosta 040 335 5522 arkisin kello 8–15.

Ensimmäinen näyttökerta samaan työkohteeseen on maksuton edellyttäen, että työ tehdään normaalina työaikana (ark. 8–15). Uusintanäyttö ja normaalin työajan ulkopuolinen näyttö on maksullinen. Hätätapauksessa voit soittaa myös vikapalvelunumeroomme 03 5691 5520 ja tilata hätänäytön.

Opastusta puunkaatoon

Jos haluat kaataa puita verkkoalueellamme ilmajohtojen läheisyydessä, ota ensin yhteyttä paikalliseen metsuriin. Metsurien yhteystietoja saat esimerkiksi metsänhoitoyhdistyksien kautta. Lisäksi kaava-alueella tarvitaan puunkaatolupa kaupungilta.

Jos metsuri arvioi, että sähkölinja pitää kaadon ajaksi laskea alas tai että puut sijaitsevat suurjännitelinjojen (pylväässä kolme johdinta) läheisyydessä, lähetämme asentajan paikalle puunkaadon ajaksi. Puunkaadon suorittaa aina valitsemasi ammattitaitoinen metsuri.

Tarjoamme siis kaatoapupalvelua ilmajohtojemme läheisyydessä olevien puiden kaatoon. Palvelumme on valvontaa ja neuvontaa, jolla varmistamme, että sähköjohto ei vaurioidu eikä puu kaadu johdolle. Puunkaatoapupalvelussa ohjaamme puiden kaatosuuntaa tarvittavalla kalustolla, esimerkiksi tunkein tai taljoin, mutta varsinainen kaatosahaus ei sisälly palveluumme.

Voit tilata palvelumme ensisijaisesti numerosta 040 – 335 5529 (Jorma Tahvanainen) tai teknisestä asiakaspalvelustamme arkisin klo 8-16 numerossa 040 335 5555.
Opastus ja puunkaatoapupalvelu on sinulle maksuton. Palvelun piiriin ei kuulu asiakkaan oma sähköverkon alue eli ns. pihaverkon alue.

moottorisaha puun rungossa

Mittarinluku ja luentaohjeet

Valkeakosken Energia Oy:n sähköverkon ja kaukolämmön asiakkaat on liitetty etäluennan piiriin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mittarilukemia ei tarvitse ilmoittaa meille erikseen, vaan ne saadaan tiedonsiirtoyhteyden avulla toimitettua mittarilta aina meidän asiakastietojärjestelmiin. Erikoistapauksissa otamme yhteyttä asiakkaisiimme ja pyydämme puuttuvia tietoja.

Jos haluat varmistua siitä, että saamme luettua mittarisi ja toimitettu sinulle oikeisiin lukemiin perustuvan laskun, älä katkaise virtaa asunnon pääkytkimestä. Kun toimit näin, varmistat että, saamme mittarilta tiedon muun muassa mahdollisista sähkökatkoista ja saat todellakin oikeaan sähkönkulutukseen perustuvan laskun.

Omaa sähkönkulutusta ei kannata seurata omalta sähkömittarilta vaan rekisteröityä käyttämään meidän ilmaista käytönraportointiamme. Siellä näet omat kulutustietosi aina vuositasolta yhden tunnin kulutukseen.

Lainaa energiamittari

Energiankulutusmittarin lainaus on kaikille asiakkaillemme kuuluva etu. Voit lainata Valkeakosken Energian toimistolta mittarin, jonka avulla saat helposti selville sähkölaitteesi sähkönkulutuksen. Mittarin avulla voit mitata pistorasiaan kytkettyjen kodinkoneiden sähkönkäytön. Tällaisia ovat kodinelektroniikka, jääkaapit ja pakastimet, pesukoneet ja kuivausrummut ja vaikkapa kodin koko viihdenurkkaus.

Laina-aika mittarilla on yksi viikko. Mittarin voit noutaa asiakaspalvelustamme, joka sijaitsee osoitteessa Roineenkatu 24, Valkeakoski. Voit varmistaa mittarin saatavuuden soittamalla asiakaspalveluumme, joka tekee sinulle varauksen. Asiakaspalvelumme tavoitat numerosta 03 5691 5500. Mittareiden mukana on käyttöohje, johon kannattaa tutustua huolellisesti ennen mittausten aloittamista.

Sähkömittari, pistorasia ja nippu euroja

Asiakaspalvelu

Tekninen neuvonta: 040 335 5555
asiakaspalvelu.energia@valkeakoski.fi