Tietoa laskutuksesta ja maksutavoista

Valkeakosken Energia Oy:lla on käytössä seuraavat laskutustavat:

  • e-lasku
  • suoramaksu
  • paperilasku
  • verkkolaskutus yrityksille

E-lasku

Sähkö- ja kaukolämpöasiakkaillamme on mahdollisuus maksaa laskunsa e-laskun kautta. E-lasku eli sähköinen lasku on turvallinen ja ympäristöystävällinen tapa huolehtia sähkömaksuista. Laskun sisällön voi ennen maksamista tarkistaa aivan kuten paperilaskustakin. Löydät siitä eriteltynä tiedot hinnoista ja sähkönkulutuksestasi.

Miten siirryn e-laskun käyttäjäksi?
Voit tehdä e-laskusopimuksen verkkopankissasi. Valkeakosken Energian asiakkaana sinun tulee rekisteröidä sähkölasku ja kaukolämpölasku erikseen. Kaukolämpöasiakkaan tulee ilmoittaa tunnistetietona joko asiakasnumero tai kuluttajanumero. Sähköasiakkaan tunnistetieto on sähkölaskun viitenumero, jonka löydät edellisestä laskustasi. Tunnistetiedot ovat tärkeitä, jotta laskut kohdistuvat oikealle asiakkaalle.

Pankki lähettää tiedon uudesta sähköisestä osoitteestasi Valkeakosken Energialle. Seuraava lasku tulee sähköisenä omaan verkkopankkiisi. Tutustu oman pankkisi ohjeistukseen e-laskuasiakkaaksi rekisteröitymisestä.

Miten e-lasku maksetaan?
Voit määritellä, tehdäänkö veloitus automaattisesti tililtäsi eräpäivänä vai haluatko hyväksyä laskun manuaalisesti. Halutessasi voit myös määritellä ylärajan automaattisesti veloitettaville e-laskuille. Jos laskun summa jää tämän rajan alle, lasku veloitetaan automaattisesti eräpäivänä. Muussa tapauksessa lasku täytyy erikseen hyväksyä, jotta se menee maksuun. Tällainen hyväksymistä odottava lasku näkyy verkkopankissa selkeästi.

Miten saan tiedon e-laskun saapumisesta verkkopankkiin?
Rekisteröityessäsi e-laskuasiakkaaksi voit valita, haluatko tekstiviestin tai sähköposti-ilmoituksen saapuneesta e-laskusta. Jos et halua ilmoitusta, laskut näkyvät hyväksymättömissä laskuissa verkkopankissa.
Sähköinen arkistointi käytössäsi

Laskusi ovat tallessa sähköisessä arkistossa ja selattavissa tarpeen mukaan. Laskujen käsittely on ajasta ja paikasta riippumatonta. Tutustu oman pankkisi e-laskuohjeeseen ja -sopimukseen.

Suoramaksu

Suoramaksu vastaa entistä suoraveloitusta. Jos valitset maksutavaksi suoramaksun, saat meiltä postitse laskun tiedot ja pankki maksaa suoramaksun tililtäsi eräpäivänä.

Hyvityslasku

Sopimuksen päättyessä lähetämme loppulaskun, joka voi olla myös hyvitystä. Ilmoitathan hyvitystilisi heti laskun saatuasi reskontrallemme numeroon 040 335 5503 tai sähköpostilla perinta@valkeakoski.fi. Reskontran puhelinpalvelu on avoinna ma–to klo 8–16 ja pe klo 8–15.

Lasku jää maksamatta

Jos laskusi jää maksamatta, lähetämme laskun eräännyttyä maksumuistutuksen, jolla laskun voi maksaa normaalisti tilisiirtona. Maksumuistutus lähetetään aina postitse.

Jos tarvitset laskulle maksuaikaa, ota yhteyttä Ropo Capitalin asiakaspalveluun (puh. 09 2315 0443) ennen laskun eräpäivää. Jos laskua ei ole maksettu maksumuistutuksestamme huolimatta, se siirtyy Ropo Capitalin hoidettavaksi.

Paperilasku postitse

Jos e-lasku tai suoramaksu ei sovi tarpeisiisi, voit vastaanottaa laskut myös postitse.

 Laskujen määrä ja maksuehto

Voit valita, haluatko vastaanottaa laskun 6 vai 12 kertaa vuodessa. TuntiSpot-tuotteemme laskutetaan aina kuukausittain. Maksuehtomme on 14 päivää.

 Kysyttävää laskun sisällöstä

Jos sinulla on kysyttävää laskun sisällöstä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, puh. 03 5691 5500. Kerro soittaessasi asiakasnumerosi, jonka löydät edellisestä sähkölaskustasi. Tutustu myös ohjeeseen Näin luet sähkölaskuasi.

Sähkölasku perustuu etäluettavasta mittarista haettuun lukemaan. Tällöin maksat vain käyttämästäsi energiasta. Jos kulutustietoja ei ole saatavilla, laskutamme arvion perusteella. Arvio perustuu aiemmin mitattuun kulutukseen.