Usein kysytyt kysymykset

AIHEET

 

TIETOA LASKUTUKSESTA JA MAKSUTAVOISTA

Valkeakosken Energia Oy:lla on käytössä seuraavat laskutustavat:

  • e-lasku
  • suoramaksu
  • paperilasku
  • verkkolaskutus yrityksille

E-lasku

Sähkö- ja kaukolämpöasiakkaillamme on mahdollisuus maksaa laskunsa e-laskun kautta. E-lasku eli sähköinen lasku on turvallinen ja ympäristöystävällinen tapa huolehtia sähkömaksuista. Laskun sisällön voi ennen maksamista tarkistaa aivan kuten paperilaskustakin. Löydät siitä eriteltynä tiedot hinnoista ja sähkönkulutuksestasi.

Miten siirryn e-laskun käyttäjäksi

Voit tehdä e-laskusopimuksen verkkopankissasi. Valkeakosken Energian asiakkaana sinun tulee rekisteröidä sähkönsiirtolasku ja kaukolämpölasku erikseen. Kaukolämpöasiakkaan tulee ilmoittaa tunnistetietona joko asiakasnumero tai kuluttajanumero. Sähköasiakkaan tunnistetieto on sähkölaskun viitenumero, jonka löydät edellisestä laskustasi. Tunnistetiedot ovat tärkeitä, jotta laskut kohdistuvat oikealle asiakkaalle.

Pankki lähettää tiedon uudesta sähköisestä osoitteestasi Valkeakosken Energialle. Seuraava lasku tulee sähköisenä omaan verkkopankkiisi. Tutustu oman pankkisi ohjeistukseen e-laskuasiakkaaksi rekisteröitymisestä.

Miten e-lasku maksetaan

Voit määritellä, tehdäänkö veloitus automaattisesti tililtäsi eräpäivänä vai haluatko hyväksyä laskun manuaalisesti. Halutessasi voit myös määritellä ylärajan automaattisesti veloitettaville e-laskuille. Jos laskun summa jää tämän rajan alle, lasku veloitetaan automaattisesti eräpäivänä. Muussa tapauksessa lasku täytyy erikseen hyväksyä, jotta se menee maksuun. Tällainen hyväksymistä odottava lasku näkyy verkkopankissa selkeästi.

Miten saan tiedon e-laskun saapumisesta verkkopankkiin

Rekisteröityessäsi e-laskuasiakkaaksi voit valita, haluatko tekstiviestin tai sähköposti-ilmoituksen saapuneesta e-laskusta. Jos et halua ilmoitusta, laskut näkyvät hyväksymättömissä laskuissa verkkopankissa.

Sähköinen arkistointi käytössäsi

Laskusi ovat tallessa sähköisessä arkistossa ja selattavissa tarpeen mukaan. Laskujen käsittely on ajasta ja paikasta riippumatonta. Tutustu oman pankkisi e-laskuohjeeseen ja -sopimukseen.

Suoramaksu

Suoramaksu vastaa entistä suoraveloitusta. Jos valitset maksutavaksi suoramaksun, saat meiltä postitse laskun tiedot ja pankki maksaa suoramaksun tililtäsi eräpäivänä.

Lasku jää maksamatta

Jos laskusi jää maksamatta, lähetämme laskun eräännyttyä maksumuistutuksen, jolla laskun voi maksaa normaalisti tilisiirtona. Maksumuistutus lähetetään aina postitse.

Jos tarvitset laskulle maksuaikaa, ota yhteyttä Ropo Capitalin asiakaspalveluun (puh. 09 2315 0443) tai  www.ropo-online.fi ennen laskun eräpäivää. Jos laskua ei ole maksettu maksumuistutuksestamme huolimatta, se siirtyy Ropo Capitalin hoidettavaksi.

Paperilasku postitse

Jos e-lasku tai suoramaksu ei sovi tarpeisiisi, voit vastaanottaa laskut myös postitse.

 Laskujen määrä ja maksuehto

Laskutamme sähkönsiirto- ja kaukolämpöasiakkaamme kerran kuukaudessa. Maksuehtomme on 14 päivää.

Kysyttävää laskun sisällöstä

Jos sinulla on kysyttävää laskun sisällöstä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, asiakaspalvelu.energia@valkeakoski.fi tai puh. 03 5691 5500. Kerro asioidessasi asiakasnumerosi, jonka löydät edellisestä sähkölaskustasi.

Sähkölasku perustuu etäluettavasta mittarista kerättyyn lukemaan tai tuntisarjaan. Tällöin maksat vain siirtämästäsi energiasta. Jos kulutustietoja ei ole saatavilla, laskutamme arvion perusteella. Arvio perustuu aiemmin mitattuun kulutukseen. Kun kulutustiedot saadaan ajan tasalle teemme tasauslaskun.

SÄHKÖN HINNAN KOLME OSAA

Sähkön hinta muodostuu kolmesta osasta: energiasta eli käytettävästä sähköstä, siirrosta eli sähkön kuljettamisesta tuotantopaikalta käyttöpaikalle sekä veroista.

Käytettävän sähkön osuuden voi kilpailuttaa, ja se on helppoa tehdä verkossa. Myyjää vaihtaessasi vain sähkön hinta ja laskun lähettäjä muuttuvat. Paikallinen verkkoyhtiö vastaa sähkön jakelusta kuten ennenkin.

Sähköenergia, noin 37 % sähkölaskusta

  • myyjä vapaasti valittavissa
  • arvonlisävero 24 %

Jakeluverkko, noin 29 % sähkölaskusta

  • paikallisen hinnaston mukaan
  • arvonlisävero 24 %

Verot, noin 34 % sähkölaskusta

  • valtion määrittelemä, kiinteä
  • arvonlisävero 24 %

OHJE KAUKOLÄMPÖLASKUN TULKINTAAN

  1. Tästä kohdasta löydät sinua koskevat tiedot, kuten asiakasnumeron, kuluttajanumeron, tilausvesivirran ja mittarinnumeron.
  2. Laskua koskeviin tiedusteluihin vastaa asiakaspalvelumme, jonka yhteysnumeron löydät tästä.
  3. Mittarin eli kulutuspisteen osoite.
  4. Perusmaksun aikaväli on eritelty, tilausvesivirta sopimuksen mukaisesti, sen vuosimaksu ja rivin summa euroina. Lämpöenergian erittely toteutuneeseen lämmönkäyttöön perustuen. Erittelyriveillä esitetään mittarin lukupäivä, jolloin mittari on luettu, mittarin lukema, kerroin, energiamäärä, joka kertoo toteutuneen lämmönkäytön (MWh), yksikköhinta (alv 0 %) ja rivin summa euroina.
  5. Laskun loppusumman erittely kertoo arvonlisäveron osuuden laskun loppusummasta ja arvonverolisättömän loppusumman.
  6. Seuraavan laskun arvioitu eräpäivä.
  7. Laskun alareunasta löydät laskun viitenumeron, viimeisen maksupäivän ja loppusumman. Käytä aina laskua maksaessasi viitenumeroa. Näin varmistut, että maksu kohdistuu oikein.